Bekend van de gelijknamige televisie serie
urker vissers
meeuwen

Historie schip

De GY-57 met als officiële thuishaven Grimsby in Engeland, vaart en vist onder de Engelse vlag. 

De kotter is via een overkoepelende organisatie MSC gecertificeerd en houdt zich aan de MSC eisen voor een duurzame visserij.

De GY57 staat al jaren bekend als een aanvoerder van goede kwaliteit Noordzeevis met als hoofdsoort de schol en is een echt multi-functioneel visserschip omdat het volledig is uitgerust om meerdere visserijen voor 100% kan uitoefenen.

Het is een van de weinige zogenaamde hekkotters op de Noordzee, wat inhoudt dat de stuurhut voorlijker dan het midden geplaatst is en het werkdek achterop is, dit in plaats van de meest voorkomende kotters welke de brug meer achterop hebben en het werkdek voor op het schip. Hij werd in 1982 gebouwd voor de familie Betsema uit Texel en viste toen een gedeelte van het jaar ook op haring.

In 1999 werd hij door Kramer aangekocht en in 2006 werd hij omgebouwd voor de twinrig-visserij wat hij nu nog steeds doet. Bij deze verbouwing werd de hydraulische installatie grondig verbouwd in Denemarken en werd in de haven van Urk de dekinrichting aangepast en werden meerdere lieren en nettenrollen geplaatst.

De hoofdmotor van de GY-57 is een Caterpillar 3606 van 2000 pk bij 900 toeren welke afgesteld staat op max 800 toeren. Vissende maakt de motor slechts rond de 620 toeren

Historie GY-57

Urker vissers, de historie van het nummer 57

De Helder 6 was in 1879 op de werf van Pauw in Muiden als zeilbotter gebouwd. Het was een botter met een lengte van 14 m.57 cm., een breedte van 4.74 meter en het schip meette 23.91 brt.

UK 57 - NR 1

Lubbertje Kramer uit Urk kocht in 1926 de botter HD 6, die inmiddels dus al bijna 50 jaar oud was uit een faillissement, en liet haar vernummeren in UK 57 en gaf haar de naam “ Niets zonder Gods Zegen”. De motor was defect en werd na de aankoop uit de botter verwijderd en verkocht voor f.250. Een nieuwe Duitse motor Neuvelt en Khunke, kortweg NUK genaamd van 35 pk, kon er echter weer ingebouwd worden, en deze motor voldeed zeer goed, en de visresultaten waren ook goed; zo goed dat Lubb. Kramer reeds in 1929 een nieuwe houten botter, ook met een NUK motor, maar dan van 70 pk, in de vaart kon nemen, wel met dezelfde scheepsnaam – Niets zonder Gods zegen - maar met een ander visserijnummer U K 202.Het oude nummer bleef echter toch ook in familie Kramer, want de oude botter werd gekocht door een oudere broer van Lub - Frans Kramer. Deze botter werd door Frans Kramer in 1941 verkocht naar Scheveningen, en verdween zo uit het Urker visserijregister.

UK 57 - NR 2

Het nummer UK 57 bleef lang in de ijskast, maar in 1948 werd er door twee zoons van Lubb. Kramer Jan en Jan, een nieuwe kotter van 21 m. laten bouwen met een motor van 120 Pk Kromhout met het visserijmerk U K 57. Deze bleef tot 1958 in eigendom van de Gebr.Kramer en werd toen ook weer verkocht.

UK 57 - NR 3

Er werd echter door de vorige eigenaars van de UK 57, J.en J. Kramer een vervangende nieuwe kotter van 23.5 m. laten bouwen bij Scheepwerf Haak in Zaandag met een 250 pk Bolnes motor. Deze werd door ziekte van een van de twee broers verkocht aan zijn broer F. W. Kramer; een oomzegger van de tweede eigenaar van de 57, Frans. Deze UK 57 werd in 1968 ook weer verkocht.

UK 57 – NR 4

Maar door F.W.Kramer, ook een zoon van L.Kramer, die in 1926 de HD 6 kocht, werd in 1968 weer een nieuwe kotter van 26 m.50 laten bouwen met een Bolnes motor van 600 pk. Maar nu was de scheepsbouwer Kramer en Booij te Kootstertille.

UK 57 – NR 5

In 1973 werd ook deze UK 57 weer vervangen, en werd er door F.W. K weer een nieuwe UK 57 laten bouwen van 34 m bij scheepswerf Bijlsma te Wartena, nu met een Franse motor van 1300 pk. Een voor Nederland wat onbekend merk, Crepelle genaamd. F.W.K. trof het, evenals sommige andere vissers, die ook zo’n motor hadden laten plaatsen, niet. Deze motoren hadden een zwak punt, namelijk een zwakke krukas. Deze krukas begaf het dan ook in 1981 en er moest dan ook een geheel nieuwe motor voor de Crepelle in geplaatst worden. Dit werd een Deutz motor van 1450 pk. Voor deze nieuwe, ook in pk’s sterkere motor moest de kotter ook verlengd worden met 2 m.50. Maar het bleef U K 57.

UK 57 – NR 6

Echter we zijn er nog niet met de 57, want Frans Willen Kramer, zoon van de Lubb.Kramer die in 1926 de UK 57 in de vaart bracht, verkocht in 1985 zijn gehermotoriseerde kotter UK 57 aan de Colne Group LTD, te Lowestoft Engeland.

UK 57 – NR 7

Niet dat dit inhoudt dat de UK 57 nu uit het scheepsregister verdween, want F.W.K. kocht in 1987, in Den Helder een tweede handskotter aan met het visserijmerk HD 126.Deze kotter stond een bijna nieuwe Stork motor van 1350 pk. F.W.K. liet het schip van visserijmerk vernummeren in natuurlijk … weer UK 57. Maar nu met de doopnaam van onze moeder – Marretje Molenaar, de vrouw van Lub Kramer, die in 1926 de oude HD 6 kocht.. Maar in 1988 verkocht Frans echter de UK 57 door aan Fa. J.van Dam uit Goeree, en daar eindigde het visserijnummer UK 57..
Als UK nummer heeft de 57 dus wel een tamelijk lang leven geleid. Maar 1987 werd toch na 61 jaar het einde van een sinds 1926 begonnen arbeidzaam scheepsnummer U K 57. Het schip werd in 1988 gesaneerd en verdween uit het visserijregister.

GY 57 – nr 8

Hoewel het met de Nederlandse UK 57 aan een einde was gekomen werd toch door dezelfde familie Gebr. Kramer uit Urk gepoogd om weer aan de bak te komen en trachten, gezien de zes gebroeders Kramer die er waren een schip voor hen te bekomen. Dit was echter gezien de grote kosten in Nederland niet meer mogelijk. Maar er bleek een opening te zijn in de Britse visserijwetgeving. Deze kans werd dan ook waar genomen en in september 1991 werd er in Engeland met de nodige moeite een visquotum aangekocht. Juridisch was het dus nu mogelijk voor ons Nederlandse (Urker vissers) om te mogen vissen op een Britss hoeveelheid vis.
Maar om te vissen moet niet alleen juridisch de mogelijkheid er zijn, maar dan zal er ook een praktische mogelijkheid geopend moeten worden. Er moest n.l.ook een schip komen om die vis te kunnen vangen. Maar ook dat mocht lukken, en in Urk werd in 1989 een 39 m lange kotter uit Urk aangekocht met een 2000 PK Stork motor van het bouwjaar 1985. Deze werd naar de Britse visserijvoorschriften aangepast en kreeg het Britse visserijnummer 57. Wel niet met het Nederlandse UK er voor, maar nu vanuit het Britse UK - United Kingdom (Verenigd koninkrijk). Geregistreerd in GY wat voor Grimsby staat. Dit schip kreeg de naam – Eben Haezer- wat staat voor – Tot hiertoe heeft de Heere ons geholpen -.Met deze kotter werd goed gevist, maar zo als met alles werd hij wel elk jaar een jaar ouder. In 1999 werd ook dit schip weer verkocht en ook daar kon weer een ander schip voor in de plek komen.

GY 57 – nr 9

In 1999 werd ook dit schip weer verkocht, en ingeruild voor een jonger, maar toch ook weer een ander type schip. Er kon een hekkotter uit Texel aangekocht worden, een schip naar de laatste eisen van de tijd. 40 m lang en uitgerust met een 2000 Pk Caterpillar motor en ook deze kreeg het nummer 57 hoewel ook weer met Grimsby als thuishaven, dus – Eben Haezer – GY 57.